Detail hlášky #70026
<a> Ahoj, tak co vysvědčení?
<b> trojka z češtiny, jinak dobrý
<a> tak to je hezký, ne? :-)
<b> ani ne, měla jsem to mezi 2 a 3, ale 2 týdny jsem měla angínu, tak jsem dostala o stupeň víš ://
Komentář: žačka 8. třídy
Informace o hlášce
Diskuze
MAtematika a přírodní vědy NEJSOU o tom, že se něco nadrtíš do palice a pak to vybleješ buď na papír (písemka), nebo to odříkáš jak básničku před tabulí.
Přírodní vědu JSOU o tom, hledat spojitosti, logicky a kriticky třídit výsledky a informace. A pak tyto poznatky buď prezentovat, nebo uvádět do praxe.
Umět se vyjadřovat, motivovat lidi v okolí a vést je... Jak to chceš dokázat, když jseš jinak blbej jak tágo? Tomu tě škola (v rámci školního řádu) ani naučit nemůže - tomu tě můžou naučit pouze rodiče, učitelé a tvé vzory (hudebník, sportovec,...) a hodnotit to ani nejde.
Co se ti nelíbí na tom, že výkony jsou na různých školách hodnoceny různě? Je to dáno tím, že máš nějakou škálu a ty se jí snažíš obsáhnout část žáků. Od matematické třídy na gymplu lze očekávat jiné schopnosti než u třídy na SPŠ a úplně jiné než někde na SOU. Zkus dát gymplákovi do ruky soustruh!
To, že se ruší přijímací řízení a hodnotí se průměry dosažené na škole předchozí je blbost a tady máš pravdu. Také je nespravedlivé, že titul ing. z VŠE a MFF UK má stejnou váhu, ačkoli úsilí vynaložené na jeho získání se diametrálně liší.
Přesto bych nechtěl být v jedné místnosti s některými svými spolužáky a soustruhem. Ona i ta vrtačka s příklepem dokáže v rukou neumětela napáchat dost epických škod...
Tak ve škole platí. Zvládáš látku výborně - máš 1, zvládáš ji dobře - máš 3, nezvládáš - máš 5.
Stejně tak, jak každý zaměstnavatel má jiná kriteria hodnocení výkonu tak i každý učitel má svá kriteria hodnocení znalostí.
Ty si zašiel do kategórie, o ktorej som ja nehovoril. Matematika ma naučila logicky myslieť, fyzika ako to funguje. Ale poznám ľudí, ktorí určite nie sú tupí ako tago a vedia si vyvodiť také asociácie medzi spoločenskými javmi, že sa nad tým človek musí dvakrát zamyslieť, aby pochopil, že aha, dačo na tom bude... Ešte raz opakujem, známky nezatracujem, ale nemali by mať taký vplyv na prijatie na SŠ ako majú teraz. Prečo takmer žiadna alebo ak áno, tak v minimálnej miere vysoká škola berie tie známky do úvahy a sústreďuje sa na príjimací test, psychlogické testy, všeobecný rozhľad a podobne? Žeby tam jestvovala istá nedôvera voči hodnoteniu na SŠ alebo zistenie, že známky majú nízku vypovedajúcu hodnotu.
To, čemu ty říkáš nadhodnocení známek já chápu jako špatnou interpretaci a zcestné užívání. Vliv známek na přijetí na VŠ, SŠ JE podle mě zcestný.
Známka 1 má nést informaci, že daný žák je v dané třídě (ročníku) v daném tématu mezi nejlepšími, ne, že je nejlepší v ČR/SR, na světě, ve vesmíru, "foreva da best"...
Takže zaprvé – i na VŠ se najdou lidé, kteří jsou schopni se matematiku a jiné přírodní vědy našrotit, aniž by je kdy pochopili. Natož na SŠ nebo ZŠ, kde látka rozhodně není tak obsáhlá, aby se nedala naučit nazpaměť a v případě potřeby odříkat. Samozřejmě záleží na učiteli, jestli se snaží zjistit, jestli daný žák chápe, co říká, nebo mu stačí přeříkání učebnice – ale to jsme opět u toho, že známky nejsou dostatečně vypovídající.
Za druhé – mě třeba vždycky docela mrzelo, když babička srovnávala moje dvojky z nižšího stupně víceletého gymnázia se sestřinými jedničkami z vyššího stupně základky. A myslím, že něco podobného měl na mysli i Somme – i na základních školách existují matematické třídy, které jsou tak trochu výběrové. Není to úplně obvyklé a je to spíše ve městech.
Pak se taky najde se spousta lidí, kteří se tě zeptají – cos dostal? A už je nezajímá, jestli třeba tu jedničku z matematiky dostala ve vaší třídě polovina dětí nebo jestli jsi jen jeden a zbytek třídy ze stejné písemky dostal trojky, čtyřky, pětky. Což by samozřejmě mělo daleko větší vypovídající hodnotu (i když z části opět možná spíše o učiteli, než o dětech)...
Ale jinak se asi všichni shodneme, že nějaké hodnocení je vhodné, ale nemělo by se to přehánět a mělo by se hledět i na další okolnosti...
To, co zmiňuješ v zadruhé je zcestná interpretace oné známky. Zaprvé je opravdu otázka přístupu učitele a později otázka použitelnosti žáka/studenta. V některých případech se hodnotí i hloubka a vzedmutí výstřihu...
A ano, samozřejmě dvojka z gymplu nejde srovnávat s jedničkou ze základky. Ale to už je na konkrétním člověku, jak si to přebere. Vymýšlet jiný hodnotící systém pro každou instituci je myslím blbost. Já hodnotím holky taky 1 až 5. Je to srovnatelné s jedničkou z češtiny na střední škole? Těžko.
Znamka by mela bejt (je) statisticka hodnota. Ale ten vypocet je na ........ budu slusnej. Ale to ani neni to nejhorsi.
No reknete sami...
Na zacatku ucitel !odhadne! mnozstvi (v testu zakem reprodukovanych znalosti) / (celkovy pocet probiranych znalosti).
Jeden problem je, ze se hodnotej zopakovany znalosti a ne nabyty znalosti. Vsichni totiz vime, ze je velkej rozdil v tom "vedet to" a "umet to pouzit", a ti co to "umi pouzit", to casto nedovedou vysvetlit.
Druhej problem je, ze tohle cislo se dal deli prumerem tridy, protoze ucitel si z kariernich duvodu nemuze dovolit nechat celou tridu propadnout, nebo dat vsem jednicky. Takze to cislo znaci uspech zaka vuci TRIDE, ne uspech zaka vuci nejakemu zavedenemu hodnoceni.
A treti a HLAVNI problem je v tom, ze to je jen statistika. Mela by to byt statistika a JE to statistika. Hlavni ucel te statistiky je udavat aktualni uspechy zaka. Mela by byt neutralni a aktualni.
Aktualni ale neni:
Zalezi na tom, ze student v minulem roce mel z matiky nebo cestiny 4? Ani ne, protoze znalosti se stavi jedna na druhou, pokud ma letos dvojku, zak se tedy musel tak nejak doucit i lonskou latku. To uz ale znamku nezmeni, protoze znamka za minuly rok byla vytesana do... ehm.. zdobenyho nezfalsovatelnyho papiru. Naporad! Duvod? Rad bych ho znal.
A neutralni?
Co takle vyradit subjekt z testovani? Neco jako OBJEKTIVNI test? Ze o tom skolstvi nikdy neslyselo?
Aby statistika byla skutecne neutralni a odrazela priblizne jeho znalosti, zak by nesmel mit NEJMENSI ZAJEM znamku jakkoliv manipulovat. Eh? COZE? Vzdyt skolstvi primo vybizi zaky "snazte se o lepsi znamky"! Kdyz pominu ruzny skolni podvody a tahaky, ktery maj z moji zkusenosti s prehledem nadpolovicni vliv na vysledek testu, stejne zustane ten element "ucit se pro znamky". Vzdyt o to preci ve skole jde, dostat znamky, dostat diplom, dostat nejaky "pisemny doklad", znalosti jsou vedlejsi (casto nechteny) produkt. Zaci se snazi dostat statistickou hodnotu pod kontrolu. To je nejen zbytecne, to je naprosta idiocie popirajici samotny smysl statistiky. Osobne tohle nejen nechapu, nechapu ani to, ze to ostatni tak nejak chapou a prijde jim to uplne normalni.
Jestli nas k necemu skolstvi vyborne vycvicilo, tak k profesionalni manipulaci statistik.
... a pak prisel sef a pta se: "tak co kluci, delo se tu neco kdyz jsem tu nebyl?". "Vubec nic sefe. Jen Franta zlomil lopatu, kdyz zakopaval mrtvyho psa." - atd...
Vtip? Mozna, ale realita je jeste krapet drsnejsi:
Pracoval jsem kdysi na par stavbach, montaz velkych hal apod...
Zakaznik: "Odpad davejte do konteineru, ten se pak sunda ze strechy jerabem."
Vedouci: "Odpad davejte tady do toho pytle, pak to hodte touhle sachtou dolu, ale at si toho nevsimne zakaznik, vecer to seberem."
Predak: "Ser na to pyco, neni cas, pytel je daleko, hazej to tady do toho betonu nez zatvrdne, nikdo to uz nikdy nenajde. Ale bacha at si toho nevsimne sef."
Parta: "Zahod to a nech to letet po vetru, ale bacha at te nevidi predak."
O sest hodin pozdejc jsme vsichni i se sefem a predakem ladovali fungl novej polystyren do konteineru, aby zakaznikovi neprislo podezrely, ze je konteiner prazdnej.
Podobnejch pripadu jiste znate vsichni tucet..
Kde jen jsme se tohle vsichni tak naucili? Inu, ve skole, kde jinde.
Takže jak bys chtěl ty malý smráďata něco naučit a rozlišit, že Jiříček lépe počítá a Mařenka zase lépe mluví svahilštinou?
Nakousl jsi hodnocení matematiky, kde se znalosti staví jedna na druhou. Písemka hodnotí znalosti načítané od narození do oné písemky - problém tedy nevidím. Co si pomyslíš o člověku, který první třídě chyběl na A a doteď ho neumí napsat?
Případ se zedníky:
Zákazníkův požadavek - blbost
Vedoucí tuto blbost elegantně vyřešil
Předák už je ale šlendrián a parta? Parta je parta idiotů.
To nemá se školou moc společnýho, leda to, že parta měla nejspíš problém těch 9 tříd zvládnout za 9 let, předák nejspíš taky strávil většinu času mimo školu. Ve škole se taky spousta lidí naučí kouřit, chlastat, hulit. Víš co? Zakážeme školu vůbec - podívej jaká je nebezpečná!